سبد خرید

یاتاقان | کارابلبرینگ

 یاتاقان




یاتاقان چیست؟

 

یاتاقان یکی از قطعه هایی است که در ساخت ماشین آلات و ابزار صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد و کاربرد وسیعی در همه ی ماشین آلات مکانیکی کارخانه ای و صنعتی دارد. در هر وسیله ی چرخشی و هر وسیله ای که حرکت میکند در آن از یاتاقان استفاده می شود. کار آن جلوگیری از سایش و شکستگی و اصطکاک دستگاه در حال حرکت است.

فرض کنید دو قطعه ی فلزی روی هم حرکت میکنند بصورتی که بین دو قطعه هیچ قطعه ی تسهیل کننده ی حرکتی قرار نگرفته باشد این دو قطعه ی در حال حرکت در زمان کوتاهی به علت حرارت بوجود آمده و اصطکاک دچار خوردگی و یا شکست میشوند . کار اصلی یاتاقان ها درست در همین شرایط است.

زیر مجموعه ی یاتاقان ها

 

انواع زیر مجموعه های یاتاقان از جمله بلبرینگ ها و رولبرینگ ها ساخته شده اند تا اصطکاک بین قطعات ماشین های مکانیکی به کمترین برسد و غلتک های موجود در یاتاقان ها حرکت قطعات نسبت به هم را آسان کند. کاربرد دیگر این وسیله نگهداری محکم قطعات در کنار هم است.

یاتاقان معمولا شامل دو حلقه و ساچمه در اندازه ها و انواع مختلف هستند که هر کدام کارایی جداگانه دارند . ساچمه ها درون حلقه قرار میگیرند و با غلتیدن بین دو قطعه باعث آسانی در حرکت قطعات میشود.

یاتاقان | کارابلبرینگ

یاتاقان ها شامل دو زیرمجموعه ی بلبرینگ و رولبرینگ هستند که بخاطر تفاوت در شکل آن ها کارایی آن ها نیز متفاوت میباشد به این ترتیب که ساچمه های گرد موجود در یاتاقان از نوع بلبرینگ میباشد ولی اگر ساچمه ها از نوع سوزنی یا استوانه ای یا مخروطی بود از گروه یاتاقان رولبرینگ میباشد.

برای اینکه یاتاقان ها حرکت متناوب و استانداردی داشته باشند باید آن ها را با بهترین روان کننده ها که گریس می باشد روان کرد . گریس از بهترین نوع روان کننده هاست که خاصیت چسبندگی و چکه نکردن دارد. گریس ها نیز انواع مختلف دارند بسته به سطوح مختلف گریس ها انتخاب میشود.

وظیفه یاتاقان ها چیست؟

امروزه یاتاقان ها یکی از پرکاربردترین قطعات ماشین هستند زیرا حرکت غلتکی آنها تقریباً تمام حرکات را آسان کرده و به کاهش اصطکاک کمک می کند. بلبرینگ ها دو عملکرد کلیدی دارند: حرکت را منتقل می کنند ، یعنی قطعاتی را که به یکدیگر نسبت می یابند پشتیبانی و هدایت می کنند و نیروها را منتقل می کنند.

کاربرد یاتاقان ها

 

در عصر جدید یاتاقان ها در کابردهای مختلفی به کار میروند از نوع فوق سریع آن ها در قطعات دستی دندانپزشکی یاتاقان های هوافضایی در مریخ نوردی و از نوع خمشی آن در سیستم های همتراز نوری استفاده شده است . اهمیت بسیار زیاد این وسیله ی خیلی مهم و کاربردی این است که با اصطکاک کم باعث کاهش فرسایش و سهولت در سرعت های بالا میشود . انواع یاتاقان به این ترتیب با کارایی مختلف وجود دارد:

  1. نوع ساده که معمولا بوش ، سرمحور یا ساده نامیده میشوند
  2. نوع غلتشی مانند یاتاقان ساچمه ای که بلبرینگ ها هستند و غلتی که رولبرینگ ها هستند
  3. نوع مرصعی آن که نیروها بوسیله ی پیچیدن جزئی خارج از مرکز محور تحمل میشود
  4. نوع لغزشی که در آن نیروها بوسیله ی یک سیال ویا گاز تحمل میشود
  5. نوع مغناطیسی که در آن نیرو با کمک یک میدان مغناطیسی تحمل میشود
  6. نوع خمشی که در آن حرکت با المان نیرویی که میشود تامین میگرد

حرکت هایی که به کمک یاتاقان ها صورت میگیرد از جمله:

  • حرکت چرخش محوری
  • مانند چرخش میله محور
  • حرکت خطی
  • مانند کشو
  • حرکت کروی
  • مانند لولای کاسه ساچمه ای
  • حرکت مفصلی
  • مانند درها

چگونه شماره بلبرینگ را بخوانیم؟

رقم اول مجموعه عرض یا ارتفاع (ابعاد B ، T یا H) را نشان می دهد. رقم دوم سری قطر (بعد D) را مشخص می کند. دو رقم آخر تعیین اولیه کد اندازه بلبرینگ را مشخص می کند. کد اندازه گیری شده در 5 قطر سوراخ (d) را در میلی متر نشان می دهد.

یاتاقان | کارابلبرینگ

طول عمر یاتاقان ها

 

برای یاتاقانِ لغزشی و مغناطیسی میتوان عمر نامحدودی را پیش بینی کرد اما نوع غلتشی آنها بستگی به نگهداری، تعمیر، دما، بار وارده، ارتعاش و روانکاری دارد .

در یاتاقان های ساده بعضی از مواد عمر بیشتری نسبت به بقیه دارند به عنوان مثال برخی از ساعت های جان هریسون هنوز هم بد از چندین سال کار میکنند زیرا از چوب درخت مقدس خشب الانبیاء ساخته شده است در حالی که ساعت های فلزی اش با توجه به فرسودگی به ندرت کار کرده اند .

انواع این وسیله ی کاربردی احتیاج به تعمیرات دوره ای دارند تا از خرابی پیش از موعد جلوگیری شود . بیشتر یاتاقان ها در عملکرد در سرعت های بالا احتیاج به روانکاری و تمیز کاری دوره ای دارند و در بعضی اوقات به تنظیمات مجدد احتیاج پیدا میکنند تا اثر فرسایش به کمترین حد خود برسد .

بیشتر بخوانیم🔗 خرید بلبرینگ  

شناخت انواع برند های معتبر یاتاقان

 

با پیشرفت علم و تکنولوژی و با توجه به زندگی ماشینی کنونی و نیاز گسترده بسیاری از شرکت ها در تمام نقاط دنیا تصمیم گرقتند تا انواع یاتاقان صنعتی مورد نیاز صنایع را تولید کنند اما در بین آنها فقط چند برند مورد اعتماد مشتریان قرار گرفتند.

از برند هایی که در دنیا معروف معتبر هستند و تولیدات مورد نیاز دستگاه ها و کارخانجات را دارند میتوان به برند:

  • URB
  • SKF
  • FAG
  • NACHI
  • KOYO

اشاره کرد . علت اصلی اعتبار این برند ها بین مشریهای ثابت آن، صداقت در ساخت قطعات با استفاده از مواد مرغوب و با درجه ی خالصی بالا و همچنین دوام بسیار بالای محصول میباشد. در یاتاقان های صنعتی با کیفیت بالا باید از موادی برای ساختن آن استفاده می شود که در برابر انواع فشار در جهت های مختلف شعاعی و محوری مقاومت بالایی از نشان دهد. قیمت این محصول به نسبت کارایی آن و به جنس فلز و مرغوبیت و برند و اندازه ی آن ارتباط دارد.

سوالات متداول یاتاقان

 

کار یاتاقان چیست؟

فرض کنید دو قطعه ی فلزی روی هم حرکت میکنند بصورتی که بین دو قطعه هیچ قطعه ی تسهیل کننده ی حرکتی قرار نگرفته باشد این دو قطعه ی در حال حرکت در زمان کوتاهی به علت حرارت بوجود آمده و اصطکاک دچار خوردگی و یا شکست میشوند. کار اصلی یاتاقان ها درست در همین شرایط است.

عمر یاتاقان ها چقدر است؟

برای یاتاقان های مغناطیسی و لغزشی میتوان عمر نامحدودی را پیش بینی کرد اما نوع غلتشی آنها بستگی به نگهداری، تعمیر، دما، بار وارده، ارتعاش و روانکاری دارد. در یاتاقان های ساده بعضی از مواد عمر بیشتری نسبت به بقیه دارند.

زیر مجموعه یاتاقان ها چیست؟

انواع زیر مجموعه های یاتاقان از جمله بلبرینگ ها و رولبرینگ ها ساخته شده اند تا اصطکاک بین قطعات ماشین های مکانیکی به کمترین برسد و غلتک های موجود در یاتاقان ها حرکت قطعات نسبت به هم را آسان کند.

2 دیدگاه برای “ یاتاقان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درحال بارگذاری ...
پشتیبانی سایت