سبد خرید

پولی یا فولی

فولی

فولی چیست؟

 

با توجه به این‌ که فولی ها بسیار متنوع هستند، تقریبا نمی توانیم یک تعریف ثابت را برای همه آن ها در نظر بگیریم. طبق این اصل، فولی های معمولی جزئی از یک سیستم هستند که به کمک عواملی همچون چرخ دنده، تسمه، پولی و…. می تواند نقش منتقل کننده نیرو را بین دو عضو دیگر آن دستگاه مانند شافت، داشته باشند.

اما تعریف دیگر هم وجود دارد که مرتبط با فولیِ هرزگرد است. فولی هرزگرد که این بار از قطعات موتور ماشین یا دستگاه به شمار می رود سبب حفظ موقعیت‌ و جایگاه تسمه های مختلفی می شود که متصل به میل لنگ هستند. علاوه بر این ها وجود فولی سبب یکنواختی حرکات و فعالیت های قطعات و ابزار آلات موتور می باشد.

قیمت فولی-کارابلبرینگ

انواع فولی

 

در صنعت فولی انواع گوناگونی دارند و تعداد آن ها نسبتا زیاد است. فولی در واقع با نام‌ پولی هم شناخته می شود اما عده ای پولی را ابزاری مجزا با کاربردی دیگر در نظر می گیرند و بر این عقیده، سخت اعتقاد دارند.
فولیِ ساده: از ساده ترین نوع فولی ها است و یا دقیق تر، یک رینگ شیاردار که به عنوان حفظ کننده موقعیت تسمه کارایی دارد. شیار های تعبیه شده در این نوع فولی می تواند به سه شکل مختلف: نیم دایره،V شکل و صاف باشد. از بارزترین مزایا و معایب آن می توانیم به: قیمت مناسب و لغزش تسمه در دمای بالا اشاره کنیم.

فولیِ سنکرون: یک گونه از فولی که تعدادی دندانه حول آن قرار داده شده است. فولی سنکرون یا تایمینگ کاربردی تقریبا مشابه زنجیر دارد یعنی موجب می شود دور ثابتی مابین موتور و بار اعمال شده، ایجاد گردد. فولیِ تایمینگ بازده بسیار بالایی دارد و به همین علت برای آن از تسمه ها بهره وری می شود که پهنای کمی دارند. از جمله مزایای آن نسبت به فولی ساده سر نخوردن و نلغزیدن تسمه در دما و فشار بالا است.

کاربرد فولی

 

فولی ها در گذشته معمولا تمام فلزی بودند و در اثر فشار دچار شکستگی و با افزایش دما با انقباض و انبساط متعدد نهایتا خراب می شدند‌ و به سیستم عاملی‌ که بر روی آن نصب شده بودند آسیب جدی وارد می کردند. امروزه سعی می‌ شود بین دو قطعه فلز به کار رفته تکه ای پلاستیک نیز کار گذاشته شود.

فولی ها کاربرد موثری دارند، گاهی عدم وجود آن ها سبب برقرار نشدن ارتباط انتقال نیرو بین دو عضو دستگاه می شود و چندین مشکل دیگر که با توجه به کاربرد و نوع آن ها مشخص می شود. به عنوان مثال در اتومبیل و ماشین، قدرت گردشی موتور را به جزء موردنظر انتقال می دهند. طراحی فولی های نصب شده در خودرو که به صورت سه قطعه ای است به شیوه ای می باشد که از آن در برابر ضربات خطرناک کمپرسور کولر محافظت می کند.

فولی کوچک-کارابلبرینگ

شایان ذکر است فولی ها در کولر های آبی نیز نقش آفرینی می کنند و از مهم ترین اجزاء مکانیکی آن به شمار می روند. کارکرد آن در کولرهای آبی به این صورت است که در جای خود (امکان جابه جایی وجود دارد و شما قادر هستید آن را بالاتر یا پایین تر از جایش نصب کنید) قرار گرفته، تسمه بر روی آن قرار می گیرد و حرکت می کند‌.

بیشتر بخوانیم🔗 یاتاقان 

 فولی کجا استفاده می شود؟

 

فولی از اجزاء بسیار مهم در یک سیستم عامل جهت انتقال توان بین عضو دیگر آن سیستم به شمار می رود. البته برای انجام ‌گرفتن این فرآیند وجود فولی به تنهایی کارساز نیست و به همین علت در کنار آن از ابزار دیگر همچون پولی و تسمه استفاده می نمایند. به عبارت دیگر مجموعه فولی، تسمه و پولی در یک سیستم توان و نیرو را بین دو عضو منتقل می کنند. در مجموعه منتقل کننده ای که ذکر تسمه باید از لحاظ وجود نیروی کشسانی بالا، تکمیل باشد. اندازه پولی هم بستگی به ظرفیت دستگاه ما دارد، به هر میزان که بزرگتر باشد پولی نیز باید بزرگ باشد تا بتواند دور بیشتری را ایجاد کند.

فولی موتور-کارابلبرینگ

خرید فولی

 

برای تهیه فولی موردنظر خود باید به مراکز ساخت وسیله مراجعه کرده و سپس برند، شماره فنی و نوع فولی را مشخص کنید و بعد از طی مدتی مشخص آن را تحویل بگیرید که البته شما می توانید به صورت اینترنتی یا با تماس با شرکت و اپراتور سازنده کالای خود را سفارش دهید.

پیش از خرید و تهیه باید به فاکتور های تاثیرگذار در قیمت توجه کنید. هزینه موردنیاز برای خرید این وسیله به جنس، سایز، شماره فنی و برند بستگی دارد. در صورتی که متمایل به خرید آن با قیمت و کیفیت مناسب هستید باید بگوییم این امر با گذراندن چند مرحله استعلام‌ گیری هزینه شرکت ها و کارخانه جات مختلف میسر خواهد شد.

نحوه تعویض فولی

 

با توجه به حضور در فصل گرم سال ما نحوه تعویض فولی آسیب دیده کولر را برای شما شرح خواهیم داد. هنگامی ‌که کولر آلودگی صوتی زیادی ایجاد می کند و تسمه آن مدام دچار پارگی می شود، بدین معناست که فولیِ کولر باید تعویض بشود. برای این امر شما می بایست ابتدا تسمه خود را جدا بعدا سایر قطعات آسیب دیده را جدا کنید. طبق مراحل زیر فولیِ قدیمی را با نوع جدید آن تعویض کنید.

1.قطع جریان برق
2. فلکه کولر را کاملا قطع کنید
3. درب ها و پوشال های کولر را باز کنید
4. برای جدا سازی تسمه آن را نیم دور بچرخانید
5. بررسی وضعیت فولی برای اطمینان از خرابی
6. در صورت وجود خرابی پیچ ها را به وسیله آچار آلن باز نمایید.
7. فولیِ آسیب دیده را جدا و خارج کنید.
8. روغن کاری یاتاقان کولر
9. برای جایگذاری فولی از فولی کش استفاده کنید‌.
10. برای جا افتادن دقیق فولی با چکش به آرامی به آن ضربه بزنید
11. فولی را در جای خود قرار داده و پیچ های آن را توسط آچار آلن سفت و محکم کنید.

نتیجه گیری

 

ما در این مقاله به ریز و بم فولی، کاربرد، چگونگی خرید و نصب آن پرداختیم. فولی ها در کولر و ماشین کاربرد دارند و بر همین اساس لازم است شما درباره آن ها اطلاعات دقیق و کافی داشته باشید تا در حین سفر و یا فصول گرما دچار مشکل نشوید. یقینا وجود معلومات کافی در این زمینه به شما کمک خواهد کرد پس از خرید دچار مشکل نشده و در زمان های حساس خودتان پروسه نصب و تعویض را بلد باشید

نحوه تعویض فولی چگونه است؟

  1. قطع جریان برق
  2. فلکه کولر را کاملا قطع کنید
  3. درب ها و پوشال های کولر را باز کنید
  4.  برای جدا سازی تسمه آن را نیم دور بچرخانید

کاربرد فولی چیست؟

فولی ها به عنوان مثال در اتومبیل و ماشین، قدرت گردشی موتور را به جزء موردنظر انتقال می دهند.

انواع فولی کدام است؟

ساده : نیم دایره،V شکل و صاف باشد.

سنکرون : یک گونه از فولی که تعدادی دندانه حول آن قرار داده شده است.

4 دیدگاه برای “فولی

  1. سلام و عرض ادب
    خسته نباشید،بسیار شیوا و روان بیان کرده اید،لطفا تفاوت پولی با فولی هم با درج تصویر هرکدام توضیح دهید.باتشکر پرهام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درحال بارگذاری ...
پشتیبانی سایت