سبد خرید

چرخ زنجیر-کارابلبرینگ

چرخ زنجیر

چرخ زنجیر چیست؟

 

چرخ زنجیر که اختصاصا با نام دنده زنجیر نیز شناخته می شود از جمله ابزاری است که در جهت انتقال نیرو به کمک زنجیر، نقش حیاتی و بسیار مهمی دارد. این انتقال نیرو در شرایطی انجام‌ می گیرد که به موجب آن سرعت حرکت چرخشی، میزان گشتاور و یا راستای محوری می توانند تغییر کنند یا راحت تر انجام شوند.

به عبارتی دیگر چرخ زنجیر چرخی است با دنده و شبکه از زنجیر که آن را احاطه کرده و حالا این مجموعه چرخ زنجیر نامیده می شود که با کمک و مشارکت یکدیگر کاربردشان مشخص می شود، در غیر این صورت یعنی یک نقص فنی و اختلال. بهره جویی از چرخ زنجیر یک شیوه ساده، معمولی و شناخته شده است که با کمک مکانیزم زنجیر و دنده های موجود، نیرو را منتقل کرده و قادر به تغییر سیستم مکانیکی نیز است. این وسیله‌ کاربرد رایجی در صنایع دوچرخه سازی، انتقالات مصالح ساختمانی، کشاورزی، فولاد و …. دارد.

 

انواع چرخ زنجیر

 

گستره تنوع آن ها نسبتا بالا است و به همین منظور شما می توانید با توجه به نوع وسیله ای که مد نظر دارید، چرخ دنده متناسب را خریداری فرمایید. چرخ زنجیر با توجه به گونه ای که ساخته می شود کاربرد های زیادی را نیز شامل می شود که در ادامه به معرفی، بیان تعریف و کارایی های آن ها می پردازیم.

چرخ دنده و زنجیر-کارابلبرینگ

رولر(چرخ زنجیر غلتکی)

 

از شایع ترین و پر فروش ترین نوع دنده زنجیر است. رولر در اکثر صنایع نیازمند به چرخ زنجیر کاربرد داشته و در سه نوع یک ردیفه، دو ردیفه و نافدار ساخته می شود و قابل فروش است.

 

چرخ زنجیر بی صدا

 

در بعضی صنایع و شرکت ها افراد متمایل هستند از چرخ زنجیری بهره گیری کنند که آلودگی صوتی، ارتعاش و لرزش خیلی کمی داشته و در کنار آن کاربرد مناسب و خوبی را شامل شوند. در چنین مواقعی از چرخ زنجیر بی صدا یا چرخ زنجیرِ مدل خاموش استفاده های لازم می شود.

مکانیسم زنجیره ای و چرخ دنده ای چیست؟

 

درایو زنجیره ای و چرخ دنده ای نوعی انتقال قدرت است که در آن یک زنجیر غلتکی با دو یا چند چرخ دندانه دار یا چرخ دنده ای درگیر می شود که در موتورها به عنوان حرکت از میل لنگ به میل بادامک استفاده می شود. زنجیر چرخ دنده ای یکی از راه های انتقال قدرت به چرخ های خودرو است.

چرخ زنجیر مهندسی شده

 

از دسته چرخ زنجیرهایی که دقیقا مختص فعالیت ها و انتقالات سنگین و‌ مهندسی است.

 

استاندارد چرخ زنجیر

 

در زمینه استاندارد چرخ زنجیرها تقریبا مشابه زنجیر چرخ ها هستند و از مدل های استاندارد های DIN و  ANSI پیروی می‌ کنند.

 

بیشتر بخوانیم🔗 فولی  

خرید چرخ زنجیر

 

از جمله محصولاتی که باید در ساخت آن نهایت دقت و توجه به کار گرفته شود چرخ زنجیرها هستند. با توجه به میزان حساسیت در هنگام ساخت، نوع کاربرد، سایز بندی، میزان تحمل در جهت انتقال، قیمت آن ها تعیین می شود. برای خرید این‌ ابزار بسیار مهم و حائز اهمیت در گام اول می توانید به فروشگاه های توزیع کننده و فروش ابزار مراجعه کنید.

اما راه دیگر نیز وجود دارد؛ شرکت های تولیدی و بازرگانی های زیادی وجود دارند که شما می توانید با مشاورین و یا مسئولین بخش ارتباطی تماس حاصل کرده و نوع، سایز و شماره فنی چرخ زنجیر خود را در اختیارشان بگذارید تا نهایتا در مدت مشخصی که برای شما معین می کنند صبر کرده و سپس محصول آماده شده خود را تحویل بگیرید. یکی از مزایای منحصر به فرد استفاده از این روش این است که محصول را درب منزل و یا محل‌ کار شما به دستتان می رسانند.

جنس مواد چرخ زنجیر-کارابلبرینگ
چرخ زنجیر دو ردیفه - کارابلبرینگ

مشخصات چرخ زنجیر

 

با توجه به گوناگونی و مختلف بودن چرخ زنجیرها، آنان مشخصات و ویژگی های یکسان و مشابهی ندارند. چهار عامل مدل، جنس، شماره سری (گام) و تعداد دنده ها چرخ زنجیرها را از یکدیگر متمایز می کند. در مورد مدل های استاندارد که پیش از این هم ذکر کردیم پیرو دو مدل استاندارد DIN، ANSI  هستند. جنس چرخ زنجیر، یکی از فاکتورهای مهم در قیمت نیز به شمار می رود.

جنس استیل از رایج ترین جنس است البته ممکن است از فولاد نیز در ساخت دنده زنجیرها استفاده کنند. گام ها و یک سری از اعداد مخصوص برای تعیین مواردی مانند سایز و شماره سری هم که بر حسب میلی متر بیان می شود. تعداد دنده ها از دیگر مشخصه های مهم است که با توجه به سایز و کارایی که دارد قابل تعیین است. اما چرخ زنجیرِ ساده (تک ردیفه) و ناف دار را غالبا به وسیله فولاد ضد زنگ ساخته و قالب دندانه ها را با درجه مخصوص و دقیق حرارت می دهند.

عملکرد چرخ زنجیر چیست؟

 

چرخ زنجیر ها در دوچرخه ها ، موتورسیکلت ها ، وسایل نقلیه ردیابی و سایر ماشین آلات یا برای انتقال حرکت دوار بین دو محور که دنده ها نامناسب هستند یا برای انتقال حرکت خطی به یک مسیر ، نوار و غیره استفاده می شود.

این نوع از دنده چرخ ها به دلیل دقت فراوانی ‌که در طراحی آن ها به کار رفته به همراه زنجیرهای غلتکی یک ساختار مستحکم و کار آمد تشکیل داده و سیستم های کانوایر به نحو احسنت کارایی خود را نشان می دهند. از مزیت های آن راندمان و بازدهی بالا و مطابقت با زنجیر غلتکی است‌ و این سبب می شود هرگز اختلالی در فعالیت آن ها به وجود نیاید.

بیشتر بخوانیم🔗کوپلینگ 

 

چرخ زنجیر دو ردیفه

 

گفتیم چرخ زنجیر ها در سه مدل تک ردیفه یا همان ساده، دو ردیفه و نافدار ساخته و به بازار فروش عرضه می شوند. در مدل دو ردیفه از دو چرخ دنده و یک زنجیر دو ردیفه بهره وری می شود. چرخ زنجیرِ دو ردیفه کاربرد بسیار برای انتقال و جابه جایی های سنگین دارد و معمولا افراد آن را با فولاد ضد سایش می سازند. اگر این نوع دنده زنجیر از مواد اولیه با کیفیت‌ و مرغوب ساخته شود یا به عبارت دیگر استانداردهای مورد نیاز را سازندگان حین ساخت این وسیله و مکانیزم آن رعایت کنند، علاوه بر کارایی شایسته و مناسب، طول عمر مناسبی دارد.

زنجیر های به کار گرفته شده در این نوع برای جابه‌جایی و انتقال نیرو بسیار درخور و کارآمد است و شما عملکرد قابل ستایش آن را می توانید در صنایع ساخت و ساز موتور سیکلت به سهولت ببینید. به هر حال چرخ زنجیرِ دوبل نوع خاصی در صنعت چرخ دنده ها با کاربرد فراوان و کارایی بسیار است.

نتیجه گیری

 

با توجه به نکات بیان شده در این مقاله در مورد زنجیر چرخ باید بدانید که: به همراه زنجیر که آن را احاطه می ‌کند یک مکانیزم و ساختاری برای انتقال از محوری به محور دیگر را تشکیل می دهد و همچنین در تغییر سرعت حرکت چرخشی و گشتاور تاثیر بسزایی دارند. چرخ زنجیرها سه نوع هستند: تک ردیفه، دو ردیفه و ناف دار که بر اساس آن ها به شاخه های زیادی تقسیم می شوند که هرکدام کاربرد مجزا از هم دارند.

انواع چرخ زنجیر کدام است؟

چرخ زنجیرِ بی صدا

رولر(چرخ زنجیرِ غلتکی)

چرخ زنجیرِ مهندسی شده

چرخ زنجیر دو ردیفه چیست؟

در مدل دو ردیفه از دو چرخ دنده و یک زنجیر دو ردیفه بهره وری می شود. این مدل کاربرد بسیار برای انتقال و جابه جایی های سنگین دارد و معمولا افراد آن را با فولاد ضد سایش می سازند.

مشخصات چرخ زنجیر چیست؟

چهار عامل مدل، جنس، شماره سری (گام) و تعداد دنده ها چرخ زنجیرها را از یکدیگر متمایز می کند.

6 دیدگاه برای “چرخ زنجیر

      1. سلام عرض شد ممنون زنده باشین جنس چرخ دنده ها از اهن می باشد CK هم هست و آلومینیوم هم داریم سایز بزرگ هم موجود داریم آبکاری هم میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درحال بارگذاری ...
پشتیبانی سایت